Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Czerwinie
ul. Piastowska 23a, 07-407 Czerwin
tel./fax. 29/761-90-42
biuro@poradniawczerwinie.edu.pl
www.poradniawczerwinie.edu.pl/
Realizacja zadań poradni wynikających z aktualnych rozporządzeń:
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży.
- Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
- Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
- Udzielanie we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycielii bibliotekami pedagogicznymi wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy.
- Udzielanie wsparcia lub pomocy przy wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
- Zapewnianie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
Problemy dotyczące bezpośredniej pomocy dzieciom i młodzieży:
- trudności w nauce (dysleksja, dyskalkulia), obniżonej motywacji do nauki i absencji szkolnej;
- trudności związanych z adaptacją w środowisku przedszkolnym lub szkolnym;
- problemów emocjonalnych;
- zaburzeń psychicznych;
- deficytów rozwojowych;
- zaburzeń rozwojowo-sensorycznych;
- problemów pojawiających się w okresie dorastania;
- patologii i przemocy w rodzinie;
- wykorzystywania seksualnego;
- prób samobójczych;
- uzależnień;
- braku samoakceptacji i obniżonego poczucia wartości;
- utraty bliskiej osoby, żałoby;
Formy realizowanej pomocy:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych;
- terapii rodziny;
- grup wsparcia;
- prowadzenia mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- warsztatów;
- porad i konsultacji;
- wykładów i prelekcji;
- działalności informacyjno – szkoleniowej,
Kierunki pracy z rodzicami:
- „Szkoła dla rodziców” – zajęcia psychoedukacyjne, w ramach których uczestnicy dowiedzą się jak z miłością i szacunkiem stawiać dziecku granice i pogłębiać więzi w rodzinie.
- Spotkania dla osób współuzależnionych – funkcjonowanie w dysfunkcyjnym środowisku, sposoby postępowania.
- Wsparcie dla osób – ofiar przemocy w rodzinie.
- Ukierunkowanie form oddziaływań rodziców na dziecko:
- z trudnościami w nauce,
- „nie – zgranym” sensorycznie (zaburzenia przetwarzania sensorycznego; diagnoza i postępowanie),
- ADHD,
- mutyzmem,
- autyzmem, Zespołem Aspergera,
- nieśmiałym, lękowym,
- uzależnionym (substancje psychoaktywne, Internet i inne), w okresie adolescencji.
- Edukacja rodziców w celu przybliżania zależności pomiędzy czasem spędzonym przed telewizorem czy komputerem oraz trudnościami w nauce (oczy nieruchome, problem z akomodacją, niska uwaga, podatność na rozdrażnienie).
- Sobota logopedyczna – dzień bezpłatnych diagnoz logopedycznych.
- Warsztaty Masażu Shantala (technika przeznaczona dla niemowląt i dzieci).
- Spotkania dla przyszłych rodziców na temat profilaktyki logopedycznej.
- Logopeda potrzebny od zaraz, czyli z niemowlakiem do logopedy.
- Spotkania dla rodziców dzieci dotkniętych zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
- Wpływ nieleczonych wad wymowy na karierę szkolną dziecka – spotkania
z rodzicami. - Rozwijanie sprawności motorycznych „Duża i mała Olimpiada” (dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych); zabawy ruchowe, rywalizacja sportowa pod hasłem „Ruch to życie”.
- Dyżury psychologów i pedagogów w szkołach i przedszkolach.
- Prelekcje i wykłady dla rodziców wynikające z bieżących i dostrzeganych potrzeb w środowisku m.in.:
- Jak pracować z dzieckiem z dysleksją.
- Moje dziecko idzie do szkoły.
- Postawy rodzicielskie i ich wpływ na rozwój dziecka.
- Właściwości rozwojowe dzieci 3,4,5 i 6-letnich.
- Planowanie kariery zawodowej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci w wieku od 0 do 3 lat:
- Pomoc dla dzieci z problemami rozwojowymi w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
- Terapia ruchu rozwijającego wg metody Weroniki Sherobrne.
- Terapia metodą Integracji Sensorycznej.
- „Akademia brzdąca” – cykl spotkań dla małych dzieci 2-3 lata i ich opiekunów. Zajęcia w formie zabawy połączonej z wykładem dla opiekunów (różnorodna tematyka).
- Akcja – Chociaż mam dwa lata mówię tylko mama tata – konsultacje logopedyczne dla dzieci 1- 3 roku życia.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat:
- Terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, integracji sensorycznej, rehabilitacja.
- Zajęcia grupowe rozwijające funkcje wzrokowe biorące udział w pisaniu
i czytaniu, w tym również uwagi i pamięci. - Badania pedagogiczne tempa i poprawności czytania, konsultacje porównawcze, ćwiczenia ortoptyczne.
- Program Percepcyjno – motoryczny „Ruch dla uczenia się” – metoda terapii oparta na ruchu do stosowania z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w uczeniu się wynikającymi z opóźnień w rozwoju neurologicznym.
- Rozpoznawanie dzieci z grupy ryzyka dysleksji w ramach badań logopedycznych, pedagogicznych lub psychologicznych w przedszkolu i szkole.
- Opracowanie programu zajęć multisensorycznych dla nauczycieli i rodziców.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów klas II-VI:
- Terapia dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania, matematyki.
- Psychoterapia dla dzieci z problemami dydaktycznymi i emocjonalnymi.
- Zajęcia rozwijające dla uczniów zdolnych.
- Powiatowy konkurs ortograficzny „Ortofrajda”.
- Ferie z Poradnią.
- Wakacje z Poradnią.
- Warsztaty dla dzieci na temat cyberprzemocy.
- Terapia dla dzieci doznających przemocy rówieśniczej.
- Warsztaty m.in. nt.:
- efektywnych sposobów komunikowania się i radzenia sobie z agresją,
- skutecznych technik uczenia się.
- Zajęcia integracyjne i ortograficzne.
Pomoc dla uczniów klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych:
- Zajęcia ukierunkowujące w wyborze dalszego kształcenia i zawodu.
- Profilaktyka bezpieczeństwa na drodze.
- Warsztaty dotyczące profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych, infoholizmu i innych.
- Psychoterapia dla młodzieży z problemami psychicznymi (np.: anoreksja, bulimia, depresja i inne).
- Warsztaty dotyczące profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych, infoholizmu i innych.
- Międzygimnazjalny konkurs logicznego myślenia „Cogito ergo sum”.
- Zajęcia: „Jak sobie radzić ze stresem?”.
- Zajęcia: „Efektywnie uczymy się, gospodarujemy czasem i funduszami”.
Tematyka spotkań kierowanych do nauczycieli:
- „Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową w szkole”.
- „Dysleksja – przyczyny, symptomy, prawa ucznia z dysleksją”.
- „Dzieci z grupy ryzyka uzależnień, jak je poznać i jak im pomóc?”.
- „Jak pomóc dziecku krzywdzonemu?”.
- Konferencja dla nauczycieli klas 0-III SP „Trudności szkolne a umiejętności wzrokowe; wczesne wykrywanie zeza ukrytego, wad wzroku”.
- „Jak ułatwić uczniowi rozpoczęcie nauki w klasie IV”.
- „Czynniki utrudniające naukę w szkole”.
- „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w przedszkolu i w szkole”. Wpływ zaburzeń przetwarzania sensorycznego na osiągnięcie dojrzałości szkolnej oraz dalszej nauki – trudności w czytaniu, pisaniu, kłopoty emocjonalno – społeczne.
- „Wyrównywanie opóźnień neurorozwojowych celem przygotowania dziecka do rozpoczęcia edukacji szkolnej”.
Lp | Nazwa | Opis | Typ | Rozmiar | Data |